Waarom is het onderhouden van je tandvlees zo belangrijk?

Tijdens het tandenpoetsen moet er een hoop gebeuren. Alle tanden en kiezen worden grondig schoongemaakt en wanneer iemand z’n best doet, wordt er daarna geflost. Maar een zeer belangrijke stap die mensen regelmatig overslaan is het schoonmaken van het tandvlees. Tandartsen, zoals die van Glimlach Tandzorg, zien dan ook vaak mensen met ontstoken tandvlees. Maar waarom is het schoonhouden van je tandvlees eigenlijk zo belangrijk?

De functies van het tandvlees

Het tandvlees heeft een aantal functies. Allereerst de meest bekende functie: je tanden en kiezen goed op hun plaats houden. Maar dat is zeker niet de enige functie. Het tandvlees beschermt de tanden tegen gaatjes, waardoor je minder snel naar een tandarts zoals Tandarts Gouda hoeft en het houdt prikkels die je tanden kunnen bezeren, zoals kou of hitte, goed op afstand. Maar dit kan alleen wanneer het tandvlees goed wordt verzorgd.

Een tandvleesontsteking

Bacteriën in het tandvlees kunnen een tandvleesontsteking veroorzaken. Wanneer dit gebeurt wordt de ruimte onder de tandvleesrand steeds een beetje groter. Dit kan er zelfs toe leiden dat het tandvlees loskomt van de wortel. Dit zorgt voor een hele gevoelige plek in de mond die zo snel mogelijk behandeld moet worden. Maar liever voorkom je dit helemaal, door het tandvlees gewoon goed te onderhouden.

Hoe onderhoud je je tandvlees

Eigenlijk is het onderhouden van je tandvlees heel erg makkelijk. Je hoeft het namelijk alleen maar te poetsen. Dit kan gewoon met je eigen tandenborstel en terwijl je ook je tanden en kiezen schoonmaakt. Door tijdens het tandenpoetsen niet alleen je tanden en kiezen te reinigen, maar ook je tandvlees, kun je de meeste tandvleesproblemen al voorkomen. Het beste is het, als je hiervoor tandpasta met fluor gebruikt. Zorg tijdens het poetsen van je tandvlees wel dat je niet te hard poetst. Je wilt immers niet dat je het stuk maakt. Dat zorgt alleen maar voor pijn en een aversie tegen tandenpoetsen en dat is voor niemand goed.