Botox: veel meer dan alleen een cosmetische behandeling

Botox is misschien wel de bekendste cosmetische behandeling. We kennen het van sterren die rimpels willen tegengaan en een gladdere huid willen hebben. Botox, ook wel bekend als botuline toxine, is dan ook een effectief middel om rimpels in het gezicht tegen te gaan.

De stof wordt echter voor meer problemen ingezet dan puur cosmetische. Hoewel het vooral wordt toegepast voor rimpel, kan het voor nog eens drie andere, meer medische zaken worden ingezet:

• Hoofdpijn/migraine
  • Tandenknarsen
  • Overmatig zweten

Een botuline toxine behandeling tegen deze problemen kan worden uitgevoerd bij een cosmetische kliniek, maar ook in ziekenhuizen.

Hoofdpijn/migraine

Botuline toxine is een stof die spieren verslapt. Hierdoor kan het rimpels laten verdwijnen, maar ook andere spier-gerelateerde klachten verhelpen.

Sommige vormen van hoofdpijn en migraine worden veroorzaakt door spierspanning in het hoofd. Deze spanning houdt dan dermate lang en stevig aan, dat het leidt tot hoofdpijn.

Door de betreffende spieren te behandelen met een kleine dosis botuline toxine, neemt de spanning af. Hierdoor kan de hoofdpijn verdwijnen. Deze functie is bij toeval ontdekt bij mensen die rimpel wilden laten behandelen, maar bovendien hoofdpijn hadden die na de behandeling verdween.

Botuline toxine tegen hoofdpijn is niet altijd toepasbaar, maar enkel bij specifieke vormen van hoofdpijn. Voordat men kiest voor deze vorm van behandelen, moet er dus bepaalt worden waar de oorzaak ligt.

Tandenknarsen

Tandenknarsen vindt bij veel mensen vooral gedurende de slaap plaats. De spieren spannen zich stevig aan wat kan leiden tot het ernstig knarsen van de tanden. Dit geeft niet alleen een akelig geluid voor de partner, maar kan ook leiden tot pijnlijke kaken en gebitsproblemen.

Tandenknarsen kan met botuline toxine worden tegengegaan: ook hier worden de spieren enigszins verslapt. Dit heeft geen invloed op de spraak of het vermogen om te kauwen, maar voorkomt wel onbewust knarsen tijdens de slaap.

Meestal wordt de behandeling gecombineerd met een knarsbitje dat de tanden beschermt wanneer er alsnog enigszins wordt geknarst tijdens de slaap.

Overmatig zweten

Overmatig zweten onder de oksels kan diverse klachten veroorzaken. Naast de geur, kan het ook beschamend ogen en invloed hebben op het zelfvertrouwen. Ook hier liggen overactieve spieren soms ten grondslag aan het probleem.

Deze spierspanning kan met botuline toxine worden tegengegaan, om zo het zweten te verminderen of zelfs volledig te stoppen.

In alle gevallen moet de botuline toxine behandeling herhaald worden na enkele maanden om het optimale effect te behouden.